Sunday, November 25, 2012

SOLAT WUSTHO



PENGERTIAN SOLAT WAKTU/ZAHIR [RITUAL] DAN SOLAT BATIN [WUSTHO]

BISMILLAAHIRRAHMAANIRRAHIIM

DUHAI SAHABAT!
KETAHUILAH, lima [5] kali sehari semalam, pada waktu-waktu yang telah ditentukanNya! Itulah SOLAT 5 waktu yang telah diperintahkan Allah keatas setiap mukallaf Islam, menunaikannya, dengan beberapa syarat dan rukunnya.

1. HAKIKAT SOLAT
Sila lihat Firman Allah Q.S. Al-Baqarah, ayat 238, bermaksud:
' Peliharalah semua Solat[mu] dan [peliharalah] Solat Wustho. Berdirilah untuk Allah [dalam Solatmu] dengan khusyuk.'
Solat zahir [ritual] dan berwaktu adalah bercirikan syarat-syarat dan rukun-rukunnya seperti berwuduk, berniat, bertakbir, berdiri betul, membaca ayat-ayat Alquran, rukuk, sujud, duduk antara dua sujud, bertasyahud dan mengulangi menjiharkan [menguatkan] pembacaan ayat-ayat Alquran dan doa, dalam melaksanakannya.
Keseluruhan pergerakan dan aksi ini melibatkan jasmani/zahir [ 6 rukun Fi'li]; dan pembacaan secara tartil melibatkan indera/senses [6 rukun Qauli], adalah merupakan penyembahan [ibadah] dari diri materi [material self]. Oleh kerana kesemua aksi-aksi diri materi ini berganda sifatnya, dan diulang-ulangi didalam setiap solat 5 waktu sehari semalam, maka BAHAGIAN PERTAMA  perintah Allah didalam Firman Allah diatas adalah bersifat berganda pula.
BAHAGIAN KEDUA dari perintah Allah didalam Firman tersebut yang berhubung dengan solat Wustho [solat pertengahan/solat utama/istimewa] adalah merujuk kepada Solat Batin [jantung/hati/rohani], kerana kedudukan jantung/hati berada ditengah-tengah diri jasmani; yakni disebut sebagai rukun Qalbi![1 rukun qalbi + 6 rukun Qauli + 6 rukun Fi'li = 13 Rukun Solat, yang umum telah mengetahui!]
BAHAGIAN KETIGA dari Firman tersebut menekankan tentang matlamat dan tujuan betapa pentingnya rangkuman ciri-ciri dalam perlakuan Solat tersebut agar dapat menghasilkan SOLAT KHUSYUK,yakni apa yang disebut sebagai HAKIKAT SOLAT! BAHKAN, tujuan setiap pelaksanaan solat, tidak lain dan tidak bukan adalah bagi mendapatkan KHUSYUK, yakni, ketenangan hati didalamnya!

2. PENJELASAN
Bukankah jantung hati terletak ditengah-tengah diri jasmani, yakni, diantara kanan dan kiri, diantara depan dan belakang, diantara bahagian atas dan bahagian bawah, dan terpenting, diantara kebenaran dan penentangan [Iman atau Kufur].

Oleh kerana kedudukannya ditengah-tengah, maka Jantung /Hati adalah suatu median atau titik perimbangan! Dalam hubungan ini, Rasulullah telah bersabda, bermaksud:
' Jantung/Hati anak-anak Adam berada diantara dua jejari/jemari yang Maha Pengasihani. Dia Membolak-balikkan menurut kemahuanNya.'
Kedua-dua jejari-jemari Allah itu adalah merujuk kepada Sifat Allah yang Maha Penghukum dan juga Sifat Allah yang Maha Pemberi Rahmat!

3. SOLAT YANG BENAR [SOLAT HAKIKAT]
Solat yang benar adalah berpaksikan jantung/hati/rohani/nurani. Seandainya tidak demikian, maka Solat ritual [5 waktu] yang dilaksanakan oleh diri materi itu akan terjejas dan tidak akan mencapai matlamatnya, yakni tidak khusyuk!
Apabila demikian keadaannya, maka ketenangan diri jasmani yang diharapkan terhasil dari pelaksanaan solat waktu [ritual] tersebut  juga akan tergugat dan terjejas, yakni,tidak mencapai asal tujuannya.
Justeru, Rasulullah telah bersabda, bermaksud;
' Solat waktu[ritual] hanya akan terlaksana ketika jantung/hati berada dalam keadaan tenang.'
Solat adalah merupakan Munajat dari hamba kepada Sang Maha Pencipta. Ia  juga merupakan pertemuan diantara hamba dan Tuhannya; dan tempat pertemuan itu berlaku didalam jantung/hati. Seandainya jantung/hati itu berpenyakit atau terhijab, pekak, buta dan tuli atau kesat, berkarat  atau tidak ambil peduli, ataupun mati, maka pertemuan [Solat] tersebut tidaklah bererti sama sekali!
Dalam hubungan ini, Rasulullah telah bersabda, bermaksud:
' Didalam jasad anak Adam terdapat seketul daging; apabila baik daging tersebut, maka menjadi baiklah seluruh dirinya. Apabila rosak daging tersebut, menjadi rosak pula seluruh dirinya; ketahuilah bahawa seketul daging itu adalah jantung/hati.'

4. SOLAT WAKTU [ZAHIR] DAN SOLAT BATIN [WUSTHO/DAIM]
Solat waktu sebagaimana diperintahkan Allah, wajib dilaksanakan menurut masa dan ketika yang telah ditentukan, dan cara yang terbaik melaksanakannya adalah secara berjema'ah didalam Masjid, menghadap Qiblat dan mengikut Imam; ikhlas tanpa riak kerana ingin menunjuk-nunjuk atau atas sebab-sebab yang lain.
Manakala ibadah Solat Batin [Wustho/Daim] pula adalah bersifat berkekalan dan berkepanjangan [timeless/endless], dan dilaksanakan dalam keseluruhan hidup didunia ini maupun diakhirat kelak.
Masjid bagi melaksanakan Solat jenis ini adalah didalam jantung/hati. Jema'ahnya adalah fakulti-fakulti [deria] dalaman yang senantiasa hadir, mengingat dan menyebut Nama-nama, kesatuan/keEsaan Allah, dengan menggunakan bahasa alam ghaib. Imamnya adalah keinginan/iltizam yang kuat, keras, dan istiqamah. Qiblatnya pula mengarah kepada kesatuan/keEsaan Allah, yakni, tiada bertempat [bukan 24 jam diatas sejadah sahaja] dan Sifat Keindahan dan KeabadianNya.
Pada hakikatnya, jantung/hati yang benar dan ikhlaslah yang akan berjaya melaksanakan Solat jenis ini. Jantung/hati yang sebegini tiada akan pernah tidur atau mati; dan senantiasa berada dan kekal dalam ibadah berkepanjangan.
Maka barangsiapa yang memiliki jantung/hati yang sedemikian rupa adalah senantiasa, berkekalan dan berkepanjangan dalam khidmat dan ibadah kepada Allah [Daimun], hatta dalam keadaan tidur maupun jaga. Khidmat dan ibadah bersifat kerohanian ini adalah keseluruhan hidupnya. Tiada lagi kedengaran bunyi pembacaan; tiada juga dalam rukuk dan sujud. Pembimbingnya, dan yang mengimami solat-solatnya ialah Baginda Rasulullah sendiri. Ia berbicara dengan Allah Maha Tinggi dengan melafazkan:
' IYYA KANA' BUDU WA IYYA KANAS TA'IN'
'Hanya Engkaulah sahaja yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami mohon pertolongan'
Kalam Tuhan diatas melambangkan keadaan 'Insanul Kamil' [Insan Sempurna]; yang bermula dari keadaan 'adam' [tiada], hilang tenggelam dalam alam materi/kebendaan, akhir terjelma kedalam keadaan penyatuan dengan Tuhan. Sesungguhnya, pemilik jantung/hati sempurna ini mendapat dan menerima Barokah besar dari Tuhan, seperti disebut oleh Rasulullah didalam Haditsnya, bermaksud:
' Nabi/Rasul dan mereka-mereka kekasih Allah meneruskan khidmat/ibadah mereka didalam kubur mereka, seperti juga didalam rumah-rumah mereka ketika mereka masih hidup didunia ini.'
Dalam lain-lain perkataan, kehidupan abadi jantung/hati terus menerus bermunajat kepada Allah Maha Tinggi. Fahamkan benar-benar semua permasalahan ini! 

5. KEMUNCAK
Apabila ibadah ritual diri materi bertemu dan bersatu dengan ibadah dalaman/kerohanian, barulah sesuatu solat itu mencapai kemuncak kesempurnaan. Ia menjadi ibadah yang sempurna dan akan menerima ganjaran yang amat besar sekali. Ibadah tersebut dapat memertabatkan darjat kerohanian seseorang ketahap dimensi keakraban dengan Allah ['Ariffin/Muqarrabin'] dan natijah ini dapat mengangkat zahiriahnya pula ketahap sebaik mungkin.
Dalam  dunia serba rupa, seseorang boleh menjadi hamba yang amat taat/patuh kepada Allah. Dalam dunia serba ghaib pula seseorang itu boleh menjadi seorang 'Ariffin' yang telah mencapai Ma'arifah kepada Allah S.W.T. 
 Seandainya, ibadah ritual tidak mampu bertemu/bersatu dengan ibadah kerohanian, maka ibadah itu adalah dianggap tidak mencapai sasarannya. Justeru, ibadah tersebut tidak akan dapat membawa pemiliknya mendekati mertabat/persada KeTuhanan!

6. HAKIKAT SOLAT
Ketahuilah, Hakikat solat sebenar adalah dari Allah, dengan Allah, dan bagi Allah. Sipelaku solat hanyalah beraksi, menterjemah, menyata, dan menyaksi antara AF'AAL, SIFAT, dan DZAT ALLAH menerusi diri pelaku solat tersebut. [Sila bertanya kepada Ahlinya!].

7. HAKIKAT DIRI YANG ZAHIR DAN DIRI YANG BATIN
Anda seharusnya memperbaiki diri anda yang batin agar ia menjadi lebih baik dari diri anda yang zahir. Ini adalah kerana hakikat diri batin anda adalah tempat letaknya fokus pemerhatian Tuhan, walhal, diri zahir anda hanyalah tempat jatuhnya pemerhatian makhluk [manusia] ciptaan Tuhan!
Dalam kaitan ini, Rasulullah telah bersabda/berdoa, bermaksud:
' Ya Allah, jadikanlah diri batinku lebih baik dari diriku yang zahir, dan jadikan diri zahirku suci.'
Apabila diri yang batin menjadi baik, diri yang zahir akan menjadi baik pula, kerana diri yang zahir itu senantiasa menuruti kaedah diri yang batin, samaada kearah kebaikan atau kejahatan, Islam atau kafir/munafiq, Iman atau kufur, Tauhid atau syirik, tunduk patuh atau fasiq; seperti mafhum Hadits yang telah disebut diawal risalah ini.
Ketahuilah bahawa barangsiapa yang mendakwa diri batinnya telah mencapai kesempurnaan, tetapi diri zahirnya masih tercemar kerana meninggalkan taat dan berbuat kebajikan, dia adalah sebenarnya seorang pembohong paling besar atau Munafiq!
Seseorang yang bersungguh-sungguh menampilkan dirinya dalam segala aspek zahirnya, yakni, amat mengambil berat keatas pergaulannya, akhlaknya, cara pemakaiannya, cara keterampilannya, cara dia bertutur, bergerak, duduk bangunnya, cara berjalannya, makan minumnya, bahkan 'lifestyle' nya, namun, membiarkan diri batinnya dicemari oleh sifat-sifat mazmumah; dia adalah sebenarnya tergolong dalam kumpulan Munafiq, yang suka mempamir dan bermegah diri dan telah menyimpang jauh dari Tuhannya! Fahamkan benar-benar!

 8. PERHATIAN
Awasilah diri anda dari melakukan sesuatu yang boleh mendatangkan malu kepada diri anda sendiri, dikemudian hari. Seorang Arif Billah pernah menyatakan:
' Anda bukanlah seorang Sufi, jika seluruh diri anda didedahkan, anda mendapat malu dari pendedahan tersebut.'
Andai kata, anda tidak dapat merobah diri batin anda agar menjadi lebih baik dari diri zahir anda, sekurang-kurangnya, anda dapatlah beroleh keseimbangan; bertindaklah seimbang samaada ketika anda berseorangan diri maupun dikhalayak ramai; dalam mentaati segala perintah dan menjauhi segala larangan Allah dan terus menerus mencari dan mendapatkan kerehaanNya: 'IHDINASSIROTAL MUSTAQEEM'
Yang demikian adalah SABIL, SIROT, JALAN, TAREQAH menuju keHaderat Tuhan Allah Yang Maha Tinggi!

AMIN TABARAKALLAH!
WABILLAHIT TAUFIQ WAL HIDAYAH
WALHAMDULILLAHI RABBIL 'ALAMIN!


24.07.2012.Madrasatul Baitul Adam,Shah Alam,MALAYSIA.