BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
PENGENALAN
Ilmu Tasawwuf itu adalah salah satu dari tiga Bahagian POKOK dari Asas Ajaran Agama Islam yang diturunkan Allah swt. kepada Sang Rasul KekasihNya Muhammad Saw. untuk seluruh umat manusia dalam Jagad Raya ini.[Seperti terdapat pada Hadith sohih/tersohor]. Pegangan ini pula dipersetujui oleh Jumhurul Ulama [silam dan moden].
Ketiga-tiga Pokok Ajaran Agama tersebut adalah seperti berikut:
1. Ilmu Fiqh [Fekah/Syariat/Islam];
2. Ilmu Usuluddin [Tawhid/Iman];
3. Ilmu Tasawwuf [Ihsan]
Andainya ketiga-tiga ilmu tersebut tidak dituntut dan dikuasai oleh orang yang bergelar Islam, pastinya dakwaan mereka sebagai orang Islam dan beriman, adalah terbatal dengan sendirinya, yakni, Batal Islamnya dan Sah Kafirnya!
Ibarat berlayar tidak sampai kepulau impian; berenang tidak sampai ketepian; mendaki tidak sampai kekemuncak; turun tidak sampai kelembah; berjalan tidak mencapai matlamat; dan akhirnya, bergelandangan!
[Just forget the ‘cliché’ [‘kita ni adalah Khalifah dimuka bumi’ stuff,] okay?]
DEFINASI
Ilmu Tasawwuf adalah ilmu yang berkisar pada HATI manusia yang lebih bersifat Kerohanian dan Kerobbaniyan; bersalut penuh misteri dan Rahsia, dan yang hanya akan terongkai, dengan izin Allah, satu demi satu seiring perjalanan suluk atau pencarian manusia itu dalam usaha pendekatan, pengenalan dan persembahan dirinya kepada Allah SWT. menerusi suatu medium yang lumrah dipanggil sebagai TAREKAT! Ya, ilmu Tasawwuf hanya boleh diperolehi, sekali lagi, hanya boleh diperolehi hasil keberkesanannya melalui jalan berTAREKAT! NOKTAH! TITIK! PERIOD!
Kesan ilmu Tasawwuf ini adalah kepada penyucian dan pemurnian terhadap tahap keIslaman, keImanan dan keTawhidan seorang penganut itu dalam anutan Agamanya; yakni suatu prasyarat penting lagi kritis dalam menentukan piawaian dan nilai tertinggi ibadahnya yang menjadi tuntutan Allah SWT.
Sememang ada berapa ramai manusia [‘ulama moden’] yang hanya licik berteori dengan TarekatTasawwuf, bahkan sewenangnya, apabila menyampaikan tazkirah mereka kepada halayak masyarakat, tanpa segan-silu, memetik-meminjam kalimah-kalimah hikmat dari Tokoh-Tokoh pengasas dan pegamal Tasawwuf tersohor zaman silam [baca: Tokoh Sufi]; contoh; Imam Hassan al-Basri, Syaikh Abdul Qodir al-Jailani, Syaikh Junaid al-Baghdadi dan ramai lagi; guna bagi memperkokoh atau mempromosi teori mereka dalam hal-hal keagamaan! [Wa caya lu la!]
Walhal, dalam setiap keadaan, ‘ulama moden’ [baca: anti-Tasawwuf] ini sendiri tidak pernah mencium Tasawwuf, mentelah pula mengamalkannya! Memalukan! Rasulullah menggelar mereka sebagai ‘ulama’ Dajjal, ‘ulama’ Fasiq dan juga Munafiq! Kerana cakap tak serupa bikin, telunjuk lurus kelingking berkait, menggunting dalam lipatan, menohek kawan seiring, musuh dalam selimut, dan sebagainya!
HUKUM
Belajar dan menuntut ilmu Tasawwuf adalah wajib dan fardhu ‘ain atas setiap mukallaf; beramal dan berpegang dengannya cara bersungguh-sungguh, ikhlas serta istiqamah dengannya; sehingga terhasil darinya anjakan dalam diri seseorang itu, dari sifat-sifat MAZMUMAH [tercela] kepada sifat-sifat MAHMUDAH [terpuji]. Anjakan dan pembentukan akhlak baru keatas diri seseorang itu adalah amat kritis dan amat membantu terhadap penjurusan fokus atau pengamatan, dari personaliti diri kepada Personaliti Tuhan! [‘Barangsiapa mengenal dirinya, mengenal ia akan Tuhannya.’]
Beralihnya konsentrasi dari diri kepada Tuhan berkemuncak kepada mengAgung dan memBesarkan Allah SWT. dimana dan dalam apa jua keadaan manusia itu berada!
Khususnya, apabila dalam melaksanakan ibadah, ibadahnya bertukar menjadi khusyuk dan sejahtera dari segala yang membatalkan pahalanya! Kenallah ia siapa Tuhan dan siapa Hamba! Noktah!
Sepotong Hadith Qudsy, berbunyi:
‘Al Insan ainul Haqqi’ bermaksud:
‘Insan itu adalah penyata bagi Allah.’
Fahamkan benar-benar permasalahan ini!
SIFAT TERPUJI
Setiap Muslim pada asasnya seharusnya berpakaian dengan sifat-sifat terpuji; yakni menyifati Akhlak Rasulullah Saw, sebagai Ikon umat Islam sejagad!
Sifat-sifat Mahmudah/terpuji pada Syara’ adalah seperti berikut:
1. Kuat berzikir;
2. Taatkan Allah;
3. Mendahului saudaranya daripada diri sendiri dalam kebajikan;
4. Qana’ah yakni, memadai yang sedikit yang lazim daripada dunia;
5. Mengetahui ilmu Tawhid #;
6. Tawakkal;
7. Menerima Qadar baik dan jahat dan musibah, datangnya dari Allah;
8. Memilih yang terlebih baik daripada tiap-tiap perkerjaan;
9. Mensyukuri nikmat Allah;
10. Memikir dan Tafakkur kepada segala ke’ajaiban Qudrat Allah SWT, seperti kejadian langit dan bumi, malam dan siang, dan lain-lain ciptaan Allah; dll.
#Barangsiapa yang tidak belajar dan mengetahui ilmu Tawhid; contoh, Aqaidul Iman, Rukun Syahadat dan Nafi Isbat; maka jadilah ia sesat jalannya kepada Allah dan menjadi sia-sia segala amal ibadah dan perkerjaannya. Kerana, jika seseorang tidak pandai berTawhid, maka secara otomatis ia akan jatuh Syirik; sedangkan dosa Syirik adalah tidak terampun oleh Allah!
Fahami benar-benar masaalah ini!
SIFAT-SIFAT DALAM TASAWWUF
SIFAT-SIFAT MAHMUDAH
1. Taubat daripada segala dosa;
2. Takut akan Allah SWT;
3. Zuhud, ertinya, benci akan dunia dan berpaling daripadanya;
4. Sabar;
5. Syukur;
6. Ikhlas;
7. Tawakkal;
8. Kasih akan Allah SWT;
9. Redha dengan Qadho/Qadar Allah SWT;
10. Mengingat akan mati; dan lain-lain.
SIFAT-SIFAT MAZMUMAH
1. Sangat loba atas makanan;
2. Sangat loba atas berkata-kata;
3. Amarah;
4. Dengki;
5. Kedekut dan amat cintakan harta/wang ringgit;
6. Kasih akan kemegahan;
7. Kasih akan dunia;
8. Membesarkan diri/takbur;
9. ‘Ujub;
10. Riya’; dan lain-lain.
Demikianlah ijmalnya antara sifat-sifat yang menghiasi dan yang menghambat setiap makhluk bernama Manusia; dan hambatan-hambatan ini wajib sekali dibenteras keakar-umbi; jika manusia itu berhasrat untuk mengembalikan dirinya kefitrah asalnya, sebagai prasyarat bagi menemui Tuhannya, diakhir perjalanannya! Insyaallah!
Methodologinya tiada lain melainkan berTarekatTasawwuf! Noktah!
‘Dan Allah telah mengatakan yang sebenar-benarnya; dan Dia menunjukkan jalan yang benar.’
AMIN YA RABBAL ALAMIN!
WABILLAHIT TAUFIK WAL HIDAYAH.